Oriental motor 3GN10XS, 2GN10XS 取扱説明書

  • このチャットアシスタントは、Oriental Motor製ギヤヘッドの取扱説明書の内容を理解しています。モーターとの接続方法、取り付け、許容トルクなどの情報に基づき、ギヤヘッドに関するご質問にお答えします。
  • ギヤヘッドとモーターの接続方法は?
    最大許容トルクはどこで確認できますか?
    出力軸の回転方向はどうなりますか?
    グリース漏れが心配ですが?
    中間ギヤヘッドを接続する場合はどうすればよいですか?
HG-9015-3
取扱説明書
ギヤヘッド
GNGE タイプ)
お買い上げいただきありがとうございます。
お使いになる前に、本書をよくお読みのうえ、正しくお使いください。
English version follows Japanese version.
はじめに
お使いになる前に
製品の取り扱いは、適切な資格を有する人が行なってください。お使にな
る前に、本書をよくお読みのうえ、正しくお使いください。
製品内部の点検や修理が必要なときは、お買い上げになった支店・営業所
にご連絡ください。
有害物質
RoHSEU 指令 2002/95/EC 27Jan.2003)適合
品名・付属品の確認
モーターとギヤヘッドの品名を確認してください。下記のように、型番と歯
りタイプの両方が同じものだけが接続できます。
㪓଀㪕
4 IK25 GN -AW2 4 GN 25S
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ギヤヘッド本体の他に、取付用ねじと平行キーが付属しています。ご確認く
ださい。
付属品
取付用ねじ、六角ナット、平ワッシャ 4
平行キ 1個(出力軸にキーみぞ加工のないものには付属していません
キー・キーみぞ寸法図(単位 mm)
0
4
-
0.03
4
0
+0.040
0
2.5
0
+0.1
4
-
0.03
25±
0.2
GN䉺䉟䊒
5 0
+0.040
5
-
0.03
0
3 0
+0.1
0
5
-
0.03
25±0.2
GE䉺䉟䊒
1 <取付用ねじ寸法>
取付用ねじ寸法(付属)
呼び×首下長さ(mm
2GN3S18S M4 P0.7×50
2GN25S180S M4 P0.7×60
3GN3S18S M5 P0.8×50
3GN25S180S M5 P0.8×65
4GN3S18S M5 P0.8×50
4GN25S180S M5 P0.8×65
5GN3S18S M6 P1.0×65
5GN25S180S M6 P1.0×80
なべ小ねじ
5GE3S180S M6 P1.0×95 六角穴付ボルト
2GN10XS M4 P0.7×85
3GN10XS M5 P0.8×90
4GN10XS M5 P0.8×95
5GN10XS M6 P1.0×120
なべ小ねじ
5GE10XS M6 P1.0×140 六角穴付ボルト
2 <取付穴参考寸法>
取付穴参考寸法(mm
ØA ØB C 4×ØD
2GNS 70 24 10 4.5
3GNS 82 30 15 5.5
4GNS 94 34 15 5.5
5GNS 104 36 18 6.5
5GES 104 34 18 6.5
品名中のには、ギヤヘッドの減速比を表わす数字が入ります。
ØB䈲⵾ຠᄖᒻኸᴺ䈪䈜䇯
㩷 ⓣ䈅䈔䈲䇮ØB䈱ኸᴺ+1 mm
એ਄䈱ኸᴺ䈪ടᎿ䈚䈩䈒䈣䈘䈇䇯
ᴹ՘͇ሰՎᐎߤศَᴻ
ØB
ØA
4×ØD
C
モーターとギヤヘッドの組み付け
モーターとギヤヘッドの組み付けは、図のようにそれぞれのインロー部を案
内として、モーター出力軸歯切り部をギヤヘッド側板(金属板)やギヤに強く
当てないよう、ギヤヘッドを静かに左右に回しながら行なってください。この
とき、モーターフランジ面とギヤヘッドインロー端面に“すきま”がないことを
確認して行なってください。
重要 モーターとギヤヘッドを無理に組み付けたり、ギヤヘッドに金
属片などの異物が混入しますと、モーター出力軸歯切り部や
ギヤに傷がつき異常音発生や寿命の低下など、思わぬ事故
の原因となりますのでご注意ください。
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䊝䊷䉺䊷
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装置への取り付け
䊝䊷䉺䊷
䉩䊟䊓䉾䊄
䉩䊟䊓䉾䊄ઃዻ䈱䈰䈛
ᐔ䊪䉾䉲䊞
䊅䉾䊃
ขઃ᧼
ギヤヘッド付属のねじを使用し、取り付けてください。
中間ギヤヘッドを接続する場合
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䉩䊟䊓䉾䊄
ᐔ䊪䉾䉲䊞
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ਛ㑆䉩䊟䊓䉾䊄ઃዻ䈱䈰䈛
ขઃ᧼
中間ギヤヘッドを組み付ける場合は、中間ギヤヘッド付属のねじを使用し、
モーターフランジ面と中間ギヤヘッドインロー端面、中間ギヤヘッドとギヤヘ
ッドのインロー端面に“すきま”がないように組み付けてください。
オプションとして、専用取付金具を用意しておりますのでご利用ください。
詳しくは総合カタログをご覧ください。
取付板の取付穴加工は、表 2の取付穴参考寸法図を参照のうえ、行なっ
てください。
負荷の取り付け
ギヤヘッド出力軸は外径公差を h7 仕上げ、伝達部品取り付けのための
「キーみぞ」加工をしています(2GN タイプはフライスカット加工です)。
伝達部品を取り付ける場合には、出力軸と伝達部品のはめ合いを“すきま
ばめ”にしてください。さらに伝達部品のがたつきを防止するため、ねじで固
定してください。
5GESの出力軸先端ねじ穴(M5 有効深10 mm)は、伝達部品の抜け
防止の補助として使用してください。
<出力軸先端ねじ穴使用例>
䊝䊷䉺䊷
䉩䊟䊓䉾䊄
ᐔⴕ䉨䊷
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࿕ቯ䈰䈛
䈰䈛
䉴䊕䊷䉰
વ㆐ㇱຠ
重要 ハンマー等で無理に挿入しますと、軸受の破損
の原因になります。出力軸に無理な力を加えな
いでください。
使用上のご注意
使用周囲温度範囲
-
10+50 °C、湿度 85%以下の場所でお使いださい。
直射日光があたる所や、水や油のかかる所は避けてください。
振動、衝撃の激しい所や、埃の多い所、引火性ガス、腐食性ガスの発生
する所は避けてください。
ギヤヘッドからまれに少量のグリースがにじみ出ることがあります。グリー
ス漏れによる周囲環境の汚染が問題となる場合には、定期点検時にグ
リースのにじみをチェックしてください。または、油受けなどの損害防止
置を取り付けてください。油漏れでお客様の装置や製品等に不具合を発
生させる原因になります。
ギヤヘッド出力軸回転方向
ギヤヘッドの種類により、モーターの回転方向とギヤヘッド出力軸の回転方
向が異なる組み合わせがあります。ご希望のギヤヘッド出力軸の回転方向
に合わせモーターの回転方向を決めて結線してください。中間ギヤヘッドを
接続しても回転方向は、変わりません。
減速比
モーターと同方向 モーターと逆方向
318
2GNS 3GNS
4GNS 5GNS 50180 2536
39 12.518
5GES 2560 75180
品名中のには、ギヤヘッドの減速比を表わす数字が入ります。
最大許容トル
ギヤヘッドの出力トルクは減速比が大きくなると、それに比例して大きくなり
ますが、歯車の材質、その他の条件によりギヤヘッドにかけられる負荷トル
クの大きさが限定されます。これを最大許容トルクとして、ギヤヘッドの大きさ、
減速比により規定しています。各減速比に応じた許容トルク内でお使いくだ
さい。詳しくは、カタログをご覧ください。また、当て止めは絶対にしないでく
ださい。当て止めすると、その衝撃によりギヤヘッドが壊れてしまうおそれが
あります。
許容オーバーハング荷重と許容スラスト荷重
オーバーハング荷重とは、図に示すように、
ギヤヘッド出力軸に直角方向にかかる荷重
です。スラスト荷重とは、出力軸の軸方向に
かかる荷重です。オーバーハング荷重とス
ラスト荷重は、軸受の寿命や軸の強度に大
きく影響を与えますので、表 3の許容オー
バーハング荷重、許容スラスト荷重を超
ないようにご注意ください。
䉩䊟䊓䉾䊄
䉥䊷䊋䊷䊊䊮䉫⩄㊀
䉴䊤䉴䊃⩄㊀
3 <許容オーバーハング荷重と許容スラスト荷重>
許容オーバー
ハング荷重 N
出力軸先端より
減速比
最大許容
トルク
N·m
10 mm 20 mm
許容
スラスト
荷重 N
318 50 80
2GNS25180 3 120 180 30
318 80 120
3GNS25180 5 150 250 40
318 100 150
4GNS25180 8 200 300 50
318 250 350
5GNS25180 10 300 450 100
39 400 500
12.518 450 600
5GES
25180
20
500 700
150
品名中のには、ギヤヘッドの減速比を表わす数字が入ります。
この取扱説明書の一部または全部を無断で転載、複製することは、
禁止されています。
取扱説明書に記載されている情報、回路、機器、および装置の利用
に関して産業財産権上の問題が生じても、当社は一切の責任を負い
ません。
製品の性能、仕様および外観は改良のため予告なく変更することが
ありますのでご了承ください
取扱説明書には正確な情報を記載するよう努めていますが、万一ご
不審な点や誤り、記載もれなどにお気づきの点がありましたら、最寄り
のお客様ご相談センターまでご連絡ください。
は、日本その他の国におけるオリエンタルモーター
株式会社の登録商標または商標です。
© Copyright ORIENTAL MOTOR CO., LTD. 2007
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http://www.orientalmotor.co.jp/
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㩷 ฃઃᤨ㑆㩷 ᐔᣣ㩷 9:0018:30
㩷 㩷 ࿯ᦐᣣ㩷 9:0017:30
᧲㩷 ੩㩷 TEL 0120-925-410 FAX 0120-925-601
ฬฎደ㩷 TEL 0120-925-420 FAX 0120-925-602
ᄢ㩷 㒋㩷 TEL 0120-925-430 FAX 0120-925-603
HG-9015-3
OPERATING MANUAL
Gearhead
(GNGE Types)
Thank you for purchasing ORIENTAL MOTOR products.
To ensure correct operation, please read this manual carefully before using
your gearhead.
Before using the Gearhead
Introduction
Only qualified personnel should work with the product. To ensure correct
operation, please read this manual carefully before using your gear head.
Should you require the inspection or repair of internal parts, contact the Oriental
Motor office where you purchased the product.
Hazardous substances
RoHS (Directive 2002/95/EC 27Jan.2003) Compliant
Verifying the Product Name and Accessories
Check the model names of the motor and gearhead. Gearheads and motors will fit
together only if they are both of the same frame size (first digit of model name is
the same) and of the same gear type (GN, GE appear in both the gearhead and
motor model name).
<Example> 4 IK25 GN -AW2 4 GN 25S
Frame size
Gear type series
Motor model name Gearhead model name
Gearhead comes with following accessories for mounting the motor and gearhead
on equipment. Also check them completely provided.
Accessories
Screws for mounting, Hexagon nuts, Washers 4 pcs. each
Key 1 pc.
(Key is not provided with gearheads that have a flat on the output shaft.)
Key and Key Slot Dimensions (Unit = mm)
0
4
-
0.03 4 0
+0.040
0
2.5 0
+0.1
4
-
0.03
25±0.2
GNType
5 0
+0.040
5
-
0.03
0
3 0
+0.1
0
5
-
0.03
25±0.2
GE Type
Table 1. Size of Screws for Mounting
Size of Screws for Mounting (provided)
Gearhead Model Name Thread Series×Length
(mm) Type
2GN3S to 18S M4 P0.7×50
2GN25S to 180S M4 P0.7×60
3GN3S to 18S M5 P0.8×50
3GN25S to 180S M5 P0.8×65
4GN3S to 18S M5 P0.8×50
4GN25S to 180S M5 P0.8×65
5GN3S to 18S M6 P1.0×65
5GN25S to 180S M6 P1.0×80
Cross-recessed
Head Machine
Screw
5GE3S to 180S M6 P1.0×95 Hexagon Socket
Head Screws
2GN10XS M4 P0.7×85
3GN10XS M5 P0.8×90
4GN10XS M5 P0.8×95
5GN10XS M6 P1.0×120
Cross-recessed
Head Machine
Screw
5GE10XS M6 P1.0×140 Hexagon Socket
Head Screws
Table 2. Installation Hole Dimensions
Installation Hole Dimensions (mm)
Gearhead Model Name ØA ØB C 4×ØD
2GNS 70 24 10 4.5
3GNS 82 30 15 5.5
4GNS 94 34 15 5.5
5GNS 104 36 18 6.5
5GES 104 34 18 6.5
The square box in the gearhead model will contain a value representing the
gear ratio.
ØB indicates the external dimension
of the product.
Provide a hole with a diameter of
"ØB +1 mm or more."
< Installation Holes >
ØB
ØA
4×ØD
C
Assembly
Align the gearhead and motor as in the Figure below, then engage the pinion
section of the shaft to the gear gently by turning the gearhead slightly in both
directions until the gearhead and motor fit flush together.
Note Forcing the motor and gearhead together during assemble
or permitting contamination by foreign matter inside the
gearhead will cause excess noise and/or shorter life of the
gearhead.
Output shaft of moto
r
Gearhead
Pilot section
Motor
Flange
Mating surface
Installing Gearmotor
Motor
Gearhead
Screws for mounting
provided with gearhead
Mounting
Plate
Washers
Nuts
Use the mounting screws provided with the gearhead to mount the gearhead and
motor on equipment.
Decimal gearhead
Motor
Decimal gearhead
Gearhead
Washers
Nuts
Screws for mounting
provided with decimal gearhead
Mounting
Plate
Use the screws provided with the decimal gearhead and secure all parts so that
there are no gaps between the motor flange face and the recessed area of the
decimal gearhead and between the decimal gearhead and the gearhead's recessed
area.
Dedicated mounting brackets can also be used for installing gearmotor.
For details, please refer to catalogue.
Refer Table 2 for the size of installation hole.
Attaching Load
The shaft of the gearhead has been machined to an outer diameter tolerance of h7
and is provided with a key slot for connecting the transmission parts. (Model 2GN
type have a flat on the shaft.)
When connecting the transmission parts, ensure that the shaft and parts have a
clearance fit, and secure with a screw to prevent the parts from wobbling.
Use a screw hole (M5, effective depth 10 mm) provided at the tip of the output
shaft of 5GES as an auxiliary means for preventing the transfer mechanism
from disengaging.
< The example of output axis
tip screw hole use >
Motor Gearhead
Key
Fixed screw
Transmission parts
Fixed screw
Screw
Spacer
Transmission parts
Note Do not use excessive force, or hammer the
transmission parts onto the gearmotor shaft
as damage may occur.
Precautions for Operation
Use your gearmotor under ambient temperature of
-
10 to +50 °C and 85%
humidity.
Do not use your gearmotor where it may be exposed direct sunlight water and/
or oil.
Do not use your gearmotor in locations subject to severe vibration or shock, a
large amount of dust, inflammable gas and or corrosive gas.
On rare occasions, a small amount of grease may ooze out from the gearhead. If
there is concern over possible environmental damage resulting from the leakage
of grease, check for grease stains during regular inspections. Alternatively,
install an oil pan or other device to prevent leakage from causing further
damage. Oil leakage may lead to problems in the customer’s equipment or
products.
Direction of Rotation of the Gearhead Output Shaft
With some gear ratios, the motor and gearhead output shaft will rotates in opposite
directions. The direction of rotation does not change if a decimal gearhead is
connected.
Gear Ratio
Gearhead Model Name Same direction as motor Opposite direction
to motor
3 to 18
2GNS 3GNS
4GNS 5GNS 50 to 180 25 to 36
3 to 9 12.5 to 18
5GES 25 to 60 75 to 180
The square box in the gearhead model will contain a value representing the
gear ratio.
Maximum Permissible Torque
Since the output torque of the gearhead increases proportionally with the reduction
of speed, a high reduction ratio of the gearhead will result in an output torque that
cannot be taken up by the physical construction of the gearhead. Use gearheads
within the maximum permissible torque set for each speed reduction ratio. For the
values of the maximum permissible torque, please refer to catalogue. Also, be sure
shaft rotation is not stopped by an external force or load obstruction. The resulting
shock may damage the gearhead.
Permissible Overhung Load and Permissible Thrust Load
“Overhung load” refers to load placed on the output
shaft of the gearhead in a direction perpendicular to
the shaft as shown to the right. The “Thrust load” is
a load applied in the axial direction of the output
shaft. Since the overhung load and thrust load have
a great influence on the life of the bearings and
strength of the shaft, be careful not to exceed the
maximum values shown in the Table 3.
Gearhead
Overhung load
Thrust load
Table 3. Permissible Overhung Load and Thrust Load
Permissible
Overhung Load N
Output axis tip
Gearhead
Model
Name
Gear
ratio
Maximum
Permissible
Torque
N·m 10 mm 20 mm
Permissible
Thrust
Load
N
3 to 18 50 80
2GNS 25 to 180 3 120 180 30
3 to 18 80 120
3GNS 25 to 180 5 150 250 40
3 to 18 100 150
4GNS 25 to 180 8 200 300 50
3 to 18 250 350
5GNS 25 to 180 10 300 450 100
3 to 9 400 500
12.5 to 18 450 600
5GES
25 to 180
20
500 700
150
The square box in the gearhead model will contain a value representing the
gear ratio.
Unauthorized reproduction or copying of all or part of this manual is
prohibited.
Oriental Motor shall not be liable whatsoever for any problems relating to
industrial property rights arising from use of any information, circuit,
equipment or device provided or referenced in this manual.
Characteristics, specifications and dimensions are subject to change without
notice.
While we make every effort to offer accurate information in the manual, we
welcome your input. Should you find unclear descriptions, errors or
omissions, please contact the nearest office.
is a registered trademark or trademark of Oriental Motor
Co., Ltd., in Japan and other countries.
© Copyright ORIENTAL MOTOR CO., LTD. 2007
Printed on Recycled Pape
r
Please contact your nearest Oriental Motor office for further information.
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Tel:01 47 86 97 50 Fax:01 47 82 45 16
Tel:(02)8228-0707 Fax:(02)8228-0708
Technical Support Tel:(800)468-3982
8:30
A.M.
to 5:00
P. M .
, P.S.T. (M-F)
7:30
A.M.
to 5:00
P. M .
, C.S.T. (M-F)
E-mail: techsupport@orientalmotor.com
www.orientalmotor.com
Headquarters and Düsseldorf Office Tel:0211-52067-00 Fax:0211-52067-099
Munich Office Tel:089-3181225-00 Fax:089-3181225-25
Hamburg Office Tel:040-76910443 Fax:040-76910445
Tel:01256-347090 Fax:01256-347099
Tel:02-93906346 Fax:02-93906348
Tel:(6745)7344 Fax:(6745)9405
KOREA
Tel:(032)822-2042~3 Fax:(032)819-8745
Tel:(03)22875778 Fax:(03)22875528
Tel:66-2-254-6113 Fax:66-2-254-6114
/